Pivot w startupie

Zakładając własną firmę, pierwszym krokiem przed wyjściem na rynek jest opracowanie właściwej, czy może raczej najwłaściwszej według nas strategii. Nie zawsze jednak ta pierwsza, którą uznamy za najlepszą, faktycznie się taka okaże. Warto jest być przygotowanym na ewentualne zwroty akcji.

Czym jest PIVOT?

Zakładając start-up nie możemy mieć pewności, że produkt lub usługa, którą wdrażamy przyjmie się na rynku. Jest naturalnie wiele różnego rodzaju praktyk, które pomagają zminimalizować ryzyko fiasku, niemniej nigdy nie może mieć 100% pewności, że odniesiemy sukces. Może się także zdarzyć, że przyjęta przez nas strategia nie zdaje egzaminu. Nie chodzi wyłącznie o obszar prowadzenia firmy. Mowa także o reakcji rynku na kampanię reklamową, wykorzystanie produktu lub usługi przez klienta końcowego czy nawet wybranego systemu CRM. Gdy w wyniku takiej sytuacji widzimy, że rozwój nie zmierza w obranym przez nas kierunku, a przychody firmy zamiast rosnąć nie ruszają się z miejsca lub wzrosty są dalekie od zakładanych, warto być gotowym na nieoczekiwany i radykalny zwrot w biznesie.

To jest właśnie PIVOT – nagła radykalna zmiana w strategii, na początku prowadzenia start-up’u.

Dobrze rozważ ryzyko

Zmiany kierunku prowadzonych działań nawet, jeżeli nowy będzie w całkowitej opozycji do wcześniejszego, choć mogą przynieść rewelacyjny skutek, to niosą też ze sobą duże ryzyko. Dlatego przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu PIVOT, trzeba zwrócić uwagę na zakres, który to działanie obejmie. Być może w dotychczas podjętych działaniach są elementy, które działają dobrze i nie ma potrzeby ich zmieniać. Wówczas zwrot nie powinien ich dotyczyć. PIVOT jest dużą zmianą. Może oznaczać całkowitą modyfikację nawet pierwotnych założeń całego biznesu. Takich zmian nie należy się jednak obawiać. Dopuszczanie wielu różnych rozwiązań, szczególnie w start-up’ie, daje szerokie możliwości rozwoju, poznawania rynku, klienta, oczekiwań oraz zastosowania produktu lub usługi, które chcemy wprowadzić.

Przykłady zastosowania strategii PIVOT przez znaczących na rynku graczy
Dla wielu firm PIVOT okazał się być strzałem w dziesiątkę. Poniżej kilka przykładów produktów, które chyba każdy zna doskonale.

NOKIA

NOKIA nie była od zawsze jednym z czołowych producentów sprzętu elektronicznego, a zwłaszcza telefonów komórkowych. Swoją działalność firma NOKIA rozwijała w zakresie niemal wielobranżowych. Wśród asortymentu można było znaleźć m.in.: gumowe buty, kable, elektronika użytkowa, generatory energii elektrycznej, komputery osobiste, robotykę, kondensatory, sprzęt wojskowy, tworzywa sztuczne, aluminium czy chemikalia.

Jak widać, chcąc dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, nie trzeba wcale posiadać na stanie produktów ze wszystkich możliwych dziedzin. Wystarczy mądrze obrać strategię rozwoju firmy i oferty.

TWITTER

Pierwotnie Twitter miał służyć do tworzenia, nagrywania i udostępniania podcastów. Jednak szybko okazało się, że należący do Apple iTunes wypełnił już tę lukę w życiu użytkowników, a Twitter, występujący wówczas pod nazwą Odeo, nie miał szans na przebicie się.

Założyciele postanowili zacząć od nowa i stworzyć aplikację mobilną do szybkiej komunikacji on-line za pomocą krótkich wiadomości tekstowych. Kolejny raz PIVOT okazał się być bardziej, niż trafnym posunięciem.

HEWLETT PACKARD (HP)

W pierwszej połowie XX wieku HP było firmą produkującą m.in. oscylatory oraz sprzęt do korekcji dźwięku. Produkowali szereg testowych produktów elektronicznych, a wśród nich znalazł się także komputer osobisty. Produkt odniósł taki sukces, ze stał się pierwszym takim urządzeniem na świecie, które było sprzedawane masowo.

Dziś kompletując swoje zaplecze biurowe od strony sprzętowej, możemy w pełni wykorzystywać produkty właśnie HP. Producent oferuje nam sprzęt od komputera osobistego, przez monitory, drukarki, skanery czy akcesoria typu myszki i klawiatury.

Źródło: Da Vinci Studio – Outsourcing programistów

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*
*